maandag 6 oktober
#Zelfbeeld

Jongeren, identiteit en de invloed van sociale media. Dr. Annemarie van Oosten, Universitair Docent Communicatiewetenschap, Universiteit van Amsterdam.
Wat doet het kijken naar eindeloze TikTok-filmpjes over ‘echte mannelijkheid’ met hoe jongeren naar zichzelf en anderen kijken? En hoe verandert het zien en het posten van sexy selfies of ‘thirst traps’ je zelfbeeld?
Sociale media zijn niet meer weg te denken uit het leven van jongeren. Ze vormen een podium voor zelfexpressie, sociale vergelijking, en bevestiging. Tegelijkertijd groeit de zorg over de impact van deze platforms op identiteit en mentaal welzijn. Is deze zorg terecht? En zo ja – voor wie, wanneer, en waarom?
In deze lezing duiken we in de psychologische en sociologische effecten van sociale media op identiteit. We verkennen vragen als: Hoe beïnvloeden sociale media hoe jongeren denken over genderrollen, uiterlijk en het zelfbeeld? Waarom lijken sommige jongeren sterk beïnvloed te worden, terwijl anderen juist weerbaar blijven?
Aan de han…
Wat doet het kijken naar eindeloze TikTok-filmpjes over ‘echte mannelijkheid’ met hoe jongeren naar zichzelf en anderen kijken? En hoe verandert het zien en het posten van sexy selfies of ‘thirst traps’ je zelfbeeld?
Sociale media zijn niet meer weg te denken uit het leven van jongeren. Ze vormen een podium voor zelfexpressie, sociale vergelijking, en bevestiging. Tegelijkertijd groeit de zorg over de impact van deze platforms op identiteit en mentaal welzijn. Is deze zorg terecht? En zo ja – voor wie, wanneer, en waarom?
In deze lezing duiken we in de psychologische en sociologische effecten van sociale media op identiteit. We verkennen vragen als: Hoe beïnvloeden sociale media hoe jongeren denken over genderrollen, uiterlijk en het zelfbeeld? Waarom lijken sommige jongeren sterk beïnvloed te worden, terwijl anderen juist weerbaar blijven?
Aan de hand van wetenschappelijke inzichten wordt duidelijk dat de invloed van sociale media complex is en vaak afhankelijk van factoren zoals de persoon, de content, de timing en de context. Deze lezing biedt verdieping én nuance. Want sociale media zijn niet alleen schadelijk of oppervlakkig – ze kunnen ook een bron van verbinding, erkenning en inspiratie zijn.
Wanneer
- Maandag 6 oktober 2025 19.30 - 21.00 uur
Prijzen
- Gratis