Weinig beelden vangen de toekomst zo goed als de vliegende auto. Van Blade Runner (1982, 2017) tot The Fifth Element (1997) tot Altered Carbon (2018): vliegende auto's symboliseren al lang een oogverblindende, zij het onzekere, toekomst.

Ter gelegenheid van het jubileum van de Universiteit Leiden en het thema "Vooruit op de tijd" onderzoeken Benjamin I. Scott, Öykü Kurtpınar en Evert-Jan van Leeuwen zowel de belofte als de prijs van die visie: de juridische uitdagingen van geavanceerde luchtmobiliteit en de milieukosten van technologische uitbreiding.

Hoge verwachtingen en hogere hindernissen: De belangrijkste regelgevingsuitdagingen voor geavanceerde luchtmobiliteit ontrafeld
Dr. Benjamin I. Scott, universitair docent, Instituut voor Lucht- en Ruimterecht, Universiteit Leiden
Öykü Kurtpınar LLM, promovendus, Instituut voor Lucht- en Ruimterecht, Universiteit Leiden

Advanced Air Mobility (AAM) belooft stedelijke en landeli…

Ter gelegenheid van het jubileum van de Universiteit Leiden en het thema "Vooruit op de tijd" onderzoeken Benjamin I. Scott, Öykü Kurtpınar en Evert-Jan van Leeuwen zowel de belofte als de prijs van die visie: de juridische uitdagingen van geavanceerde luchtmobiliteit en de milieukosten van technologische uitbreiding.

Hoge verwachtingen en hogere hindernissen: De belangrijkste regelgevingsuitdagingen voor geavanceerde luchtmobiliteit ontrafeld
Dr. Benjamin I. Scott, universitair docent, Instituut voor Lucht- en Ruimterecht, Universiteit Leiden
Öykü Kurtpınar LLM, promovendus, Instituut voor Lucht- en Ruimterecht, Universiteit Leiden

Advanced Air Mobility (AAM) belooft stedelijke en landelijke gebieden te verbinden, regionale connectiviteit te verbeteren en het gebruik van laaggelegen luchtruim te optimaliseren. AAM is meer dan een nieuwe vliegtuigklasse; het vertegenwoordigt een transformatief ecosysteem met elektrische of hybride voortstuwing, verticale start- en landingsmogelijkheden (VTOL) en geautomatiseerde of onbemande systemen. Deze vliegtuigen worden gezien als milieuvriendelijk, efficiënt en structureel innovatief dankzij composietmaterialen, waardoor ze naadloos kunnen reizen. Bestaande regelgeving, die niet geschikt is voor de unieke eigenschappen van AAM, kan de inzet ervan echter beperken. Tegen deze achtergrond belicht deze lezing verschillende urgente regelgevingskwesties die dringend aandacht vereisen als AAM veilig, duurzaam en rechtvaardig moet worden opgeschaald.

Van de lucht naar de schroothoop: Milieuverantwoordelijkheid in Chen Qiufans Waste Tide
Dr. Evert-Jan van Leeuwen, Universitair Docent Engelse Taal, Literatuur en Cultuur, LUCAS, Universiteit Leiden

Het is een ongemakkelijke waarheid voor de westerse samenleving, maar de IT-sector is een grotere vervuiler dan de luchtvaartindustrie. Er zijn sterke argumenten dat vliegende taxi's ons naar de extreme regenval en hitte in Blade Runner duwen - en zonder dat we zelf achter het stuur kruipen, dus we zijn niet verantwoordelijk: hoe handig! Maar de vliegende taxi is slechts één voorbeeld van hoe we technologie gebruiken om de verantwoordelijkheid voor de schadelijke effecten van "vooruitgang" te ontlopen. In Nederland zien we weinig van het elektronisch afval en de moderne slavernij die technologische 'innovatie' met zich meebrengt, maar in China zijn deze problemen al zichtbaar. In zijn roman Waste Tide (2013) laat sciencefictionauteur Chen Qiufan zien hoe de toekomst eruit zou kunnen zien als we deze weg blijven bewandelen. In deze lezing leest Evert-Jan van Leeuwen Qiufans roman samen met de reflecties van filosoof Kenneth Shockley op de verantwoordelijkheid voor milieuschade. Wat onthult Waste Tide over de neokoloniale en klassendynamiek van e-waste? Wie betaalt de prijs voor 'vooruitgang' en wie draagt ​​de verantwoordelijkheid voor wat we nalaten?

Wanneer

  • Donderdag 9 oktober 2025 19.30 - 21.30 uur

Prijzen

  • Gratis

Locatie